Dane strukturalne w SEO to ustandaryzowany format dostarczania informacji o stronie i klasyfikowania jej zawartości. Jest to sposób, w jaki strony internetowe ułatwiają wyszukiwarkom zrozumienie przedstawianej treści. W przypadku wyszukiwarki Google umożliwiają pojawienie się tzw. „rich snippets” (elementów rozszerzonych) w wynikach wyszukiwania.

Jak dodać dane strukturalne na stronę?

Dane strukturalne mogą zostać dodane za pomocą każdej z poniższych 3 metod. Nie mniej według dokumentacji Google, najbardziej polecaną metodą pozostaje JSON-LD.

  • JSON-LD – implementacja poprzez kod JavaScript zaimplementowany w tagu <script> w nagłówku lub treści strony.
  • Mikrodane – które można traktować jako słownik HTML pozwalający zagnieżdżać uporządkowane dane w kodzie HTML.
  • RDFa – rozszerzenie HTML 5, które umożliwia łączenie danych za pomocą atrybutów tagów HTML

Przykład osadzenia danych strukturalnych Google poprzez JSON-LD zaprezentowany został poniżej.

kod json dane strukturalne

Jak wyglądają rich snippets w wynikach wyszukiwania?

Zwyczajowo w wynikach wyszukiwania pojawiają się elementy zwracane dzięki znacznikom title oraz description. Krótko mówiąc wchodząc na listę wyszukiwania znajdziesz tytuł i krótki opis danej podstrony. Opis ten może być jednak wzbogacony o dodatkowe elementy takie jak oceny w formie gwiazdek czy dodatkowo grafikę. Elementy to pozwalają użytkownikom pobrania dodatkowych informacji już z poziomu wyszukiwarki – co przekłada się na trafniejsze dobranie decyzji.

elementy rozszerzone w wynikach wyszukiwania
Źródło: google.com

Weryfikacja poprawności osadzenia danych strukturalnych

Po osadzeniu kodu dla danych strukturalnych, poprawność wdrożenia zweryfikować można na stronie https://search.google.com/test/rich-results. By zweryfikować dane strukturalne na stronie należy wprowadzić adres domeny bądź wygenerowany kod.

test danych strukturalnych
Źródło: https://search.google.com/test/rich-results